Home » Hrana i prehrana » Piramida pravilne prehrane » Pet skupina namirnica » Mlijeko i mliječni proizvodi

Mlijeko i mliječni proizvodi

mlijeko

Djeci se preporučuje svakodnevno jesti mlijeko i mliječne proizvode. Oni su izvrsni izvori kalcija, koji je važan za jake i zdrave kosti. Nema mnogo drugih namirnica u našoj prehrani koje sadrže toliko kalcija kao mliječni proizvodi. Mlijeko i mliječni proizvodi također daju važne hranjive tvari kao što su bjelančevine visoke biološke iskoristivosti, vitamine B1, B2 i B12 te vitamine A i D. Važno je istaknuti kako mliječni proizvodi poput sireva mogu biti značajan izvor zasićenih masti, stoga treba voditi računa o njihovoj količini koju jedemo u obroku, te o sadržaju masti u samom siru. Sadržaj masti u sirevima može se kretati od < 10% za svježi, posni sir, pa sve do ≥ 60% za ekstra masni sir, a konzumiranjem masnijeg sira dobivamo i mnogo energije koju potom treba uravnotežiti većom tjelesnom aktivnosti. Fermentirani mliječni proizvodi, poput jogurta i sličnih proizvoda, imaju izrazito značajan utjecaj na zdravlje, osobito na zdravlje probavnog sustava, upravo zbog sadržaja bakterija mliječne kiseline, te ostalih probiotičkih bakterijskih kultura. Ti proizvodi su kao i mlijeko, odličan izvor bjelančevina, vitamina B kompleksa, vitamina A i D te kalcija, fosfora i željeza, ali su za razliku od mlijeka, lakše probavljivi upravo zbog pomoći bakterija mliječno – kiselog vrenja koje djelomično razgrade laktozu (mliječni šećer). Budući da se u fermentiranim mliječnim proizvodima mliječni šećer pretvara u mliječnu kiselinu, smanjuje se sadržaj mliječnog šećera, i zbog toga te proizvode mogu koristiti i osobe koje ne mogu probaviti mliječni šećer – laktozu, odnosno koji su intolerantni na laktozu.

 

Zašto djeca trebaju mliječne proizvode?

Mlijeko i mliječni proizvodi glavni su izvor kalcija – hranjive tvari koju svi trebamo za izgradnju kostiju i zuba. Osim toga, važan su izvor bjelančevina i vitamina D. Pri izboru mliječnih proizvoda prednost treba dati fermentiranim mliječnim proizvodima, koji sadrže sve hranjive tvari kao i mlijeko, ali zbog toga što sadrže obilje probiotičkih kultura, izrazito su važni za dobro zdravlje, osobito zdravlje probavnog sustava.

 

Koliko serviranja mlijeka i mliječnih proizvoda djeca trebaju jesti svaki dan?

Djeca u predpubertetu i adolescenti trebaju više mliječnih proizvoda u svojoj prehrani zbog intenzivnog rasta i razvoja, te stoga trebaju dodatnog kalcija za rast, razvoj i održavanje jakih zuba i kostiju.

Dakle, svakodnevno je dobro konzumirati 2 do 3 serviranja mlijeka i/ili mliječnih proizvoda, te je pri tome preporučljivo odabrati manje masne mliječne proizvode.

Mlijeko i mliječni proizvodi 1 do 3 godina 4 do 6 godina 7 do 9 godina 10 do 13 godina 14 do 18 godina
Dječaci i djevojčice 1 i ½ 1 i ½ – 2 2 2 i ½ 3 – 3 ½

 

Jedno serviranje mliječnog proizvoda je:

  • 1 čaša svježeg ili trajnog mlijeka (2,5dl);
  • 1 čaša (200g) običnog jogurta ili drugog fermentiranog mliječnog proizvoda (kiselo mlijeko, acidofil…);
  • 2-3 kriške (30-60g) tvrdog sira;
  • 1/2 šalice (120g) svježeg sira.

 

Nekoliko je načina kako se može povećati konzumacija mliječnih proizvoda, ukoliko mlijeko nije omiljeno:

  • svježi, posni, nemasni sir ili jogurt može se dodati u jela koja sadrže tjesteninu;
  • u manje masni jogurt stavite omiljeno usitnjeno voće;
  • napravite smoothie od šumskog voća (može i smrznutog), obranog mlijeka uz mali dodatak slatkog vrhnja za šlag kao osvježavajući obrok poslije škole ili poslije sporta.

Podijeli:

Školica zdrave prehrane

Novi projekt Odjela gradske uprave za odgoj i školstvo nazvan »Školica zdrave prehrane« počinje se od travnja 2016. provoditi u OŠ Srdoči.

Opširnije

Indeks tjelesne mase (BMI)

Indeks tjelesne mase - ITM ili BMI (body mass index) koristi se kao pokazatelj stupnja uhranjenosti osobe. Predstavlja omjer tjelesne mase u kilogramima i kvadrata tjelesne visine u metrima (BMI = kg/m2).
Stanje uhranjenosti određen pomoću ITM može se koristiti kao pokazatelj prekomjerne tjelesne težine i pretilosti, ali ne u svrhu dijagnoze debljine ili zdravlja pojedinca. Za djecu i mladež koriste se tablice, dok odrasli mogu provjeriti svoj ITM na slijedećem linku...
Opširnije

Anketa

Smatrate li da treba uložiti puno truda u pravilnu prehranu?

Vidi rezultate

Loading ... Loading ...
Na vrh