Home » Tjelesna aktivnost

Tjelesna aktivnost

Zašto je važna tjelesna aktivnost?

 

Svatko zna da se djeca vole kretati, igrati se, a osobito vole igranje u parku ili na igralištu. No, ono što nije očito je da igranje u parku ili na igralištu omogućuje djeci da steknu dobre navike bavljenja tjelesnom aktivnosti bitnim za zdravo odraslo doba. Kako djeca odrastaju, sve im je teže ostvariti dovoljno dnevne tjelesne aktivnosti, najčešće zbog sve većih školskih obaveza, osjećaja da možda nisu dobri u nekom sportu, te zbog zauzetosti obitelji. Danas, iako neka djeca imaju dovoljno vremena i želju da budu aktivni, njihovi roditelji se ne osjećaju ugodno pustiti ih da se slobodno igraju u susjedstvu, kao djeca prijašnjih generacija. Unatoč tim preprekama, roditelji mogu naći neki od načina usaditi ljubav prema tjelesnoj aktivnosti kako bi stekli navike bavljenja tjelesnom aktivnosti bitnim za zdravlje u odraslo doba.

Redovito bavljenje nekom tjelesnom aktivnosti omogućuje bolje zdravlje, snažne mišiće i kosti, bolji metabolizam, uravnoteženu tjelesnu težinu, bolji san te više samopouzdanja zbog zadovoljstva. Također, bavljenje tjelesnom aktivnosti preventivno djeluje na razvoj nekih bolesti poput šećerne bolesti tip 2, srčano-žilnih bolesti, te osteoporoze, ali i na njihovu bolju kontrolu ukoliko već postoji bolest.

 

Kako potaknuti djecu na bavljenje tjelesnom aktivnosti?

 

Djeci je ponekad potrebno ponuditi izbor sporta kojim bi se željelo baviti, a ponekad im treba sugerirati samo jedan od sporta koji je pogodan za njihovu dob. Najčešće će dijete pokazati interes za bavljenje nekim određenim sportom ukoliko se njegovi vršnjaci već bave tim sportom ili ga vole, poput nogometa ili plesa. Važno je da dijete uživa u bavljenju sportom, te da ima, uz sport, dovoljno vremena za učenje i igranje. Također, velika je važnost uloge roditelja pri odabiru bavljenja sportom zbog pomoći, ohrabrenja, podrške i pohvala što je važno za psihički razvoj djeteta. Također, roditelji su bitni za organizaciju vremena, prijevoza te odabir opreme za sport što utječe i na djetetovo samopouzdanje. Bavljenje tjelesnom aktivnosti omogućuje djetetu poboljšati svoje sposobnosti, osjećaju da je nešto ostvario, što može utjecati i na poboljšanje drugih aktivnosti, poput učenja. Za djecu je najbolje da se tjelesna aktivnost uklopi u dnevnu rutinu. Ukoliko se roditelji bave nekim sportom ili redovitom tjelesnom aktivnosti, djeci će biti lakše usvojiti i prihvatiti navike tjelesne aktivnosti. Najbolje bi bilo zajednički se rekreirati sa svojom obitelji, jer se tako djeluje na bolje zdravlje, ali i na bolje obiteljske odnose i povezanost, što je također bitno za djecu.

 

Koliko je potrebno tjelesne aktivnosti?

 

Predškolskoj djeci je potrebno dati vremena da se aktivno igraju nekoliko puta dnevno, barem 60 minuta planirane tjelesne aktivnosti i 60 minuta nestrukturirane tjelesne aktivnosti (igranje), uz odmore svakih 15 minuta. Iako su neki sportovi prilagođeni bavljenju mlađe djece, nije potrebno da se njime bave do škole, zbog smanjene držanja pažnje što može dovesti do ozljede, a neki od pravila im mogu biti teško razumljiva i prihvatljiva. Kod njih je važno savladavanje osnovnih motoričkih vještina, a pri tome se neke aktivnosti mogu obogatiti nekim dodatnim područjima poput glazbe. Školska djeca bi trebala biti tjelesno aktivna najmanje 1 sat dnevno, najbolje 60 minuta planirane tjelesne aktivnosti i 60 minuta nestrukturirane tjelesne aktivnosti što uključuje igranje na školskom igralištu ili nakon završetka škole.

 

Što je važno kod bavljenja tjelesnom aktivnosti?

 

Odabir nekog sporta pomaže djeci učiti neke osnovne vještine i pravila, a kako odrastaju uče se predanosti, timskom radu, natjecateljskom duhu. Važno je pomoći djetetu tijekom odrastanja da dobro rasporedi svoje vrijeme, kako se ne bi osjećalo opterećeno i napustilo bavljenje tjelesnom aktivnosti. Pokazalo se da školska djeca koja se bave neki sportom kao izvanškolskom aktivnosti pokazuju bolje rezultate u učenju, vjerojatno zbog toga što moraju bolje rasporediti svoje slobodno vrijeme i bolje se potruditi iskoristiti vrijeme za učenje.

Kod bavljenja tjelesnom aktivnosti, tri su osnovna elementa koja bi trebalo uključiti, a važna su za djetetov pravilan rast i razvoj, a to su izdržljivost, jačanje snage te istezanje.

Izdržljivost se razvija kada se djeca redovito bave aerobnim tjelesnim aktivnostima. Tijekom izvođenja aerobnih vježbi, srce brže kuca, a osoba diše dublje. Ukoliko su aerobne vježbe redovite i kroz duže vrijem omogućuju jačanje srca i dišnog sustava te boljoj opskrbljenosti tijela kisikom. Sve je ovo jako važno za pravilan rast i razvoj, a od osobite je važnosti ukoliko se ove vježbe izvode na svježem zraku. Aerobni sportovi su košarka, odbojka, rukomet, nogomet, ples, biciklizam, klizanje, rolanje, plivanje, tenis, trčanje.

Jačanje snage mišića ne mora značiti da moramo ići u teretanu dizati utege. To se može učini nekim određenim opterećenjem u tijeku nekog sporta, poput penjanja ili stajanja na rukama, dok obični sklekovi ili trbušnjaci te čučnjevi omogućuju ojačati mišiće i poboljšati njihov izgled.

Vježbe istezanja poboljšavaju fleksibilnost, omogućujući mišićima i zglobovima lako savijanje i kretanje važne za obavljanje svih vrsta pokreta. Obično posezanje za nekom stvari, doticanje poda dlanovima ili kolut naprijed može pomoći boljem istezanju.

 

Redovita tjelesna aktivnost zajedno sa pravilnom, uravnoteženom prehranom ključ je zdravog načina života. Djeci treba pomoći u ostvarivanju tog cilja, jer je to najvažnije za dobro zdravlje u odraslo doba.

Roditelji mogu pomoći tako da:

  • pruže djeci bavljenje različitim odgovarajućim tjelesnim aktivnostima ili sportom prilagođene njihovom uzrastu. Roditelji ne moraju djecu upisati na neki sport, mogu im omogućiti svakodnevno igranje, trčanje, vožnju biciklom i sl., a pri tome mogu i zajedno se igrati, trčati, voziti bicikl...;
  • uspostave redoviti raspored za tjelesnu aktivnost, sport ili aktivnu igru;
  • uključiti bavljenje tjelesnom aktivnosti u dnevnu rutinu, poput penjanja stepenicama umjesto penjanja liftom;
  • imaju svoj zdraviji stil života, što uključuje uravnoteženu prehranu i bavljenje nekom tjelesnom aktivnosti, te tako budu pozitivan uzor svojem djetetu i obitelji;
  • učine bavljenje sportom ili tjelesnom aktivnosti zabavnim, tada će djeca tražiti još aktivnosti, lakše će i sa većom voljom usvojiti navike bavljenja sportom ili redovitom tjelesnom aktivnosti.

Podijeli:

Školica zdrave prehrane

Novi projekt Odjela gradske uprave za odgoj i školstvo nazvan »Školica zdrave prehrane« počinje se od travnja 2016. provoditi u OŠ Srdoči.

Opširnije

Indeks tjelesne mase (BMI)

Indeks tjelesne mase - ITM ili BMI (body mass index) koristi se kao pokazatelj stupnja uhranjenosti osobe. Predstavlja omjer tjelesne mase u kilogramima i kvadrata tjelesne visine u metrima (BMI = kg/m2).
Stanje uhranjenosti određen pomoću ITM može se koristiti kao pokazatelj prekomjerne tjelesne težine i pretilosti, ali ne u svrhu dijagnoze debljine ili zdravlja pojedinca. Za djecu i mladež koriste se tablice, dok odrasli mogu provjeriti svoj ITM na slijedećem linku...
Opširnije

Anketa

Smatrate li da treba uložiti puno truda u pravilnu prehranu?

Vidi rezultate

Loading ... Loading ...
Na vrh